Jeg vil i dette blogindlæg forsøge at skitsere nogle didaktiske og læringsmæssige udfordringer, som jeg har fået øje på i min undervisning i forhold til mine elevmålgrupper. Som teoretisk model tager jeg udgangspunkt i Illeris tre kernebegreber: indhold, drivkraft, og samspil der refererer til to sideløbende processer , hhv. samspils- og tilegnelsesprocessen. Dette vil jeg forsøge at relatere til min undervisningspraksis på hovedforløbet Knord, hvor jeg underviser på hhv. lægesekretæruddannelsen, offentlig administration og privat administrationsuddannelsen. Eleverne tegner sig aldersmæssigt mellem 18 og 55 år og mange har desuden andre uddannelser og masse erhvervserfaring med i baggagen. Jeg oplevet denne relative store aldersmæssige og faglige spænd, som en kæmpe didaktisk udfordring i forhold til undervisningen og mere generelt i forbindelse med gruppe- og projektarbejde. Jeg håber at jeg ved hjælp af Illeris kan få ny inspiration til at imødekomme denne udfordring.
Illeris forstår som nævnt læring som to processer, der finder sted sideløbende, hhv. samspils- og tilegnelsesprocessen. Frem til 1980erne fokuserede læringsforskningen overvejende på tilegnelsesprocessen, der "typisk har karakter af sammenknytningen af de nye impulser og påvirkninger med resultaterne af relevant tidligere læring".
Overfor dette begyndte flere og flere forskere efter 1980erne at få øje på betydningen af de sociale og samspilsmæssige aspekter ved læring. Illeris lægger i sin læringsopfattelse vægt på begge forhold og især på, at det indbyrdes samspil mellem det sociale og det indholdsmæssige inddrages i læringsprocessen. Illeris definerer samspilsprocesen som udtryk for den mellemmenneskelige og samfundsmæssige karakter og derfor som en helt grundlæggende forudsætning. Overfor dette er de forhold, der er bestemmende for tilegnelsesprocessen, der har en biologisk karakter. Den biologiske karakter er skabt gennem en evolutionær udviklingsproces f.eks. menneskets hjerne "med den høje pande, der har givet os nogle helt særlige læringsmuligheder"Der er naturligvis både en evolutionær og individuel biologisk forudsætning idet der også er forskel på menneskers individuelle forudsætning for at lære.
Ifølge læringens fundamentale processer som Illeris har skitseret i sin figur er samspilsprocessen på et kontinum mellem omverden/omgivelserne, der indikerer den ydre sociale og materielle verden og det lærende individ, der er placeret i toppen af figuren. Tilegnelsesprocessen fremstilles ligeledes som et dobbeltspil, der består i, at "denne proces altid omfatter både et indhold og en drivkraft". I min undervisningspraksis er spørgsmålet om indhold forud defineret via målpinde, der skal opfyldes og dette har jeg som undervisner ikke indflydelse på. Det er derfor spørgsmålet om drivkraften i tilegnelsesprocessen, der er interessant at kigge på i forhold til de udfordringer, der kan være i forbindelse med undervisningen. Som beskrevet har mine elever meget forskellige baggrunde og forudsætninger og der kan derfor være stor forskel på deres umiddelbare drivkraft/motivation for at lære det indhold der omhandler det konkrete fag. Det kan også for nogen være vanskeligt at se relevansen af det indhold, der skal læres fordi deres egen praksis er langt mere indskrænket i forhold til opgaver de møder i deres praktik. Jeg underviser konkret i krisehåndtering og møder f.eks. nogen gange lægesekretærer der ikke føler at de har særlig meget patient og pårørende kontakt. Det kan derfor være svært for dem at forstå at de skal lære at yde "psykisk førstehjælp". Det kan også være udfordrende at undervise helt unge målgrupper der ikke har så mange personlige erfaringer endnu i fag der involverer personlig kompetenceudvikling, der ligeledes er et område jeg har undervist en del i.
Abonner på:
Kommentarer til indlægget (Atom)
final Eksamen
Læringsteoretisk problemstilling Jeg er ansat på Hovedforløbet på Handelsskolen København Nord og har mødt en generel udfordring i mit und...
-
Jeg vil på baggrund af Hatties feedbackmodel overveje hvilke betydning det har for at skabe mere transfer mellem praktikken og elevernes sk...
-
Jeg har idag arbejdet i gruppe med Stine og Susanne hvor vi har arbejdet med den e-didaktiske overvejelsemodel og hvor vi fik tildelt den so...
-
Fyraftensarrangement sociale medier - Knord
Hmm - jeg har lige skrevet en længere kommentar, uden at det er blevet gemt - træls.
SvarSletJeg prøver lige igen i en lidt kortere version:
- Du kommer godt omkring Illeris' læringstrekant og hvordan oplevelsen af læring har ændret sig igennem tiden.
- Du afslutter det første afsnit med en forhåbning om, at Illeris kan hjælpe dig med de udfordringer du møder i hverdagen med forskel i aldre og fagligt niveau. Kunne denne blive fulgt mere til dørs, så du prøver at give et svar herpå?
- Du skriver at indholdsdimensionen er statisk og givet på forhånd qua fagmålene. Jeg ser dog indholdet som mere end blot opfyldelse af fagmål, men også metoden hvorigennem eleverne skal kunne opfylde målene. Således ligger der her også didaktiske refleksioner omkring undervisningsmetoden - tavleundervisning versus gruppearbejde - du beskriver at du benytter dig meget af case studier - det er vel også en del af indholdsdimensionen?
-
Dine kommentarer giver super meget mening og jeg må nok bløde lidt op for min opfattelse af Illeris´s dimension indhold. Jo du har ret - der ligger også nogle didaktiktiske refleksioner omkring indholdet.
SvarSlet